Nieuws

Vies drinkwater beïnvloedt prestaties leerlingen en leraren

08 oktober 2017

Het leven is niet makkelijk zonder fatsoenlijke schoon watervoorzieningen in het wijken Muwatchu, Ntankah en Atuambueh in Bamenda. Omdat het watertekort letterlijk ieder persoon in deze wijken raakt, tekenen wij hier het verhaal op van onderwijzer Quintoline Jipku Kongran. Zij vertelt ons over haar dagelijkse zorgen door het gebrek aan schoon water.

Ook voor hen zamelt onze stichting samen met Wilde Ganzen geld in om nog eens drie wijken in Mankon te voorzien van een goed functionerende watervoorziening.

De onderwijzer

Quintoline Jipku Kongran (43) is de directrice van de reguliere basisschool Government School Alamatsom. De school ligt in de wijk Mankon en werd in 1991 gesticht door de Parents Teachers Association. Het beschikte over zeer basale middelen, maar dankzij de Japanse overheid werd de school in 2014 herstelt en nieuw ingericht. “Daarom is onze school zo speciaal,” vertelt directrice Kongran trots. “Sinds het herstel en de herinrichting kunnen wij ‘opscheppen’ met aantrekkelijke gebouwen en een hek rond de school voor de veiligheid van de leerlingen.”

Tijdens het laatste schooljaar 2016/2017 zaten er 402 leerlingen op deze basisschool, die les kregen van 11 leraren. En allemaal worden zij geconfronteerd met een belangrijk probleem dat nog niet is opgelost: een tekort aan schoon drinkwater. “Daarom nemen de meeste leraren en leerlingen, om iets te kunnen drinken, 1,5 liter flessen met water mee naar school, “legt Kongran uit. “Het water voor het schoonmaken van de klaslokalen en de toiletten, halen we uit de ‘raffia bush’, hier 500 meter bij de school vandaan. Het is slecht, modderig water en absoluut niet schoon.”

(Lees verder onder de foto)

Leerlingen van de school Alamatsom halen water voor tijdens de les.

Problemen door watergebrek

Het schone water wordt meestal bij een waterbron gehaald dat ongeveer 1,5 kilometer bij de school vandaan ligt. “Wanneer leerlingen de school verlaten, staan ze bloot aan veel risico’s,” aldus de directrice. “Sommige kinderen raken betrokken bij kleine jeugdcriminaliteit, anderen gaan spelen en maken zichzelf en hun schooluniformen vies of raken gewond. Andere kinderen kunnen zich tijdens de les niet concentreren omdat ze veel dorst hebben.”

Maar ook op school zelf zijn er problemen. Kongran: “De kinderen maken gebruik van elkaars waterflessen en zo worden veel besmettelijke ziekten verspreidt. Daarnaast worden de toiletten erg vies door de afwezigheid van spoelwater en worden het broeinesten van ziekten. Veel jonge meisjes beginnen op onze school met hun menstruatie. Combineer de slechte menstruale hygiëne van de meisjes met onze vieze toiletten, dan kun je wel voorstellen aan welke gevaren we deze meisjes blootstellen.”

Schoolprestaties

Uiteindelijke heeft het gebrek aan schoon water een negatieve invloed op het werk van de kinderen en leraren. Kongran: “Er moet veel tijd worden besteed aan het halen van water en het schoonhouden van de schoolomgeving. Uiteindelijk beïnvloedt dit zowel het onderwijs als de algehele schoolprestaties.”

Nota bene: op dinsdagavond 24 oktober kun je naar de film en daarmee bijdragen aan schoon drinkwater voor hen. Bekijk meer informatie over de benefietfilmavond.

 

Veronica Kini & Wendel van der Sluis

“Ik zag dat de juiste mensen aan dit project werken. Ze werken hier vanuit hun hart en dat zie je terug in de gebouwen.” (Ferrie over zijn werk bij de lagere school Mbingo)

Ferrie de Jong (servicemonteur)